STANOWISKO WÓJTA GMINY JASIENIEC dotyczące przebiegu korytarzy kolejowych (przez teren Gminy Jasieniec) towarzyszących rządowym planom budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jasieniec, dn. 21.02.2023r.
STANOWISKO WÓJTA GMINY JASIENIEC
dotyczące przebiegu korytarzy kolejowych (przez teren Gminy Jasieniec) towarzyszących rządowym planom budowy
Centralnego Portu Komunikacyjnego
W związku z opracowanymi przez spółkę CPK, 12 wariantami przebiegu korytarzy kolejowych dla kolei dużych prędkości, wyrażam zdecydowany protest i negatywną opinię do proponowanych przebiegów nowych linii kolejowych przez teren Gminy Jasieniec
(linia kolejowa nr 88: wariant 5, 6/9 oraz 11/12). Moje stanowisko opiera się nie tylko na szczegółowej analizie dokumentacji przekazanej nam przez CPK czy wnioskach wypływających bezpośrednio z otwartych konsultacji społecznych, które – jako samorząd – zorganizowaliśmy dla mieszkańców w dn. 20 lutego 2023r. (ich udokumentowane wyniki przedstawiam na załączonej infografice). Wynika ono także z bieżąco prowadzonych, licznych rozmów, które odbywam często z innymi samorządowcami, w tym Radnymi gminy Jasieniec, Sołtysami, jak również z rolnikami, przedsiębiorcami i innymi przedstawicielami naszej społeczności lokalnej.
Po dokonaniu przez przedstawicieli gminy szczegółowych analiz przebiegu proponowanych korytarzy kolejowych zlokalizowanych na terenie Gminy Jasieniec, informuję, iż nie akceptujemy i absolutnie nie możemy dopuścić do realizacji przedstawionych wariantów, z uwagi na takie ich skutki jak:
- destrukcja charakteru naszej gminy (obszar Gminy Jasieniec jest regionem typowo rolniczym, którego główną funkcją zewnętrzną jest gospodarka rolna, ukierunkowana na wysoko wyspecjalizowane sadownictwo),
- zrujnowanie wielopokoleniowego dorobku i źródła utrzymania wielu mieszkańców
i ich rodzin, - niszczycielski charakter inwestycji w odniesieniu do długoletnich i kosztownych inwestycji naszej gminy i jej mieszkańców oraz cennego przyrodniczo charakteru tych terenów.
Odnosząc się do konkretnych wariantów przedstawionych nam przez przedstawicieli CPK należy zauważyć, że wariant 5, 6/9 oraz 11/12 linii 88 to propozycje dzielące obszar Gminy Jasieniec i przecinające / niszczące wiele istniejących i planowanych zabudowań,
w tym siedziby przedsiębiorstw, sieć dróg lokalnych, infrastrukturę wodociągową czy gazową. Taki przebieg linii kolejowej oznaczałby ponadto zniszczenie cennych, rozległych terenów upraw rolniczych, będących wizytówką gminy i źródłem utrzymania mieszkańców. Co więcej, wszystkie te warianty ingerują w znaczący sposób w najcenniejsze obszary przyrodnicze (tereny leśne), skutkując po prostu ich likwidacją.
Analiza wariantów planowanych na terenie Gminy Jasieniec przez CPK utwierdza nas w przekonaniu, iż inwestycja w takim kształcie niszczy obecny ład przestrzenny, gospodarczy i społeczny. Każdy z wariantów proponowanych korytarzy kolejowych zlokalizowanych na terenie Gminy Jasieniec działa w zdecydowanej mierze na szkodę lokalnej społeczności. Zaplanowane trasy biegną przez tereny zabudowane, gospodarstwa rolne oraz przedsiębiorstwa. Ich budowa – niezależnie od wybranego projektu - wiążą się jednoznacznie z wysiedleniem właścicieli, utratą źródła utrzymania i dorobku całego życia wielu pokoleń, ze stratami emocjonalnymi i moralnymi wynikającymi z konieczności opuszczania majątków własnych i ojcowizny, z dewastacją środowiska, a także wzrostem natężenia hałasu.
Jako władze Gminy Jasieniec pozyskujemy i inwestujemy znaczące dla naszego budżetu środki finansowe, wykonując remonty dróg, modernizację oświetlenia, i ogólnie polepszenie stanu infrastruktury technicznej oraz otoczenia, mając na względzie poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i podnoszenie komfortu ich życia. Tymczasem budowa tras kolejowych w proponowanej przez CPK formie:
- prowadzi do zmarnotrawienia rozwoju wynikającego z remontowanej na terenie gminy Jasieniec infrastruktury drogowej, oświetlenia, poprawy stanu bazy sportowo-rekreacyjnej czy też sieci wodociągowej;
- nie bierze pod uwagę ważnych kwestii planowania przestrzennego, uwarunkowań urbanistycznych czy kierunków rozwoju lokalnego, które samorządy wraz ze swoimi mieszkańcami określiły i realizowały przez lata, m.in. w ramach wykorzystywania środków unijnych i różnych programów pomocowych (w tym kontekście należy także wziąć pod uwagę tzw. okresy trwałości tych inwestycji ciągnące się nieraz latami);
- jest niedopuszczalna z uwagi na fakt, iż przez wcześniejsze lata nie było odgórnie wytyczonego przez władzę centralną, przemyślanego planowania, ani informowania samorządów różnych szczebli czy mieszkańców, co do warunków uzyskiwania pozwoleń na budowę na terenach objętych dziś budową linii i szprych CPK.
Co więcej, z moich informacji wynika, że proponowany wymiar rekompensat za nieruchomości czy utracone mienie jest całkowicie nieadekwatny i bardzo zaniżony wobec strat ponoszonych przez osoby fizyczne czy prawne. Warunki wypłat odszkodowań są de facto niekorzystne dla mieszkańców, zwłaszcza z uwagi na niestabilną
w obecnym okresie sytuację gospodarczą, bardzo dużą inflację i totalną nieprzewidywalność rynku budowlanego. Wszystko to prowadzi do poważnych obaw ze strony mieszkańców co do planów na najbliższą przyszłość, w tym ich podstawowych spraw bytowych.
Z uwagi na powyższe fakty informuję, w imieniu mieszkańców, że nie tylko wyrażamy negatywną opinię dotyczącą przedstawionych planów przebiegu korytarzy kolejowych na terenie Gminy Jasieniec związanych z budową CPK, ale również zdecydowanie protestujemy i nie dopuścimy do realizacji inwestycji w takiej formie. Przedstawione plany linii kolejowych dewastują charakter naszej gminy, nasze dotychczasowe starania, cenne osiągnięcia i inwestycje, negatywnie wpłyną na komfort życia mieszkańców, którym niszczą domy i uprawy rolne, powodują zniszczenie cennych przyrodniczo obszarów, a ponadto pozostają w sprzeczności z realizowanymi
i planowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi.
Pragnę wyraźnie zaznaczyć, że wraz z mieszkańcami nie jesteśmy przeciwni przedmiotowej inwestycji co do samej idei. Uważamy, że należy podnosić dostępność komunikacyjną oraz skracać czas podróży do wielu miejsc w kraju, w tym lotniska, jednakże przedsięwzięcie to można realizować ze znacznie mniejszym kosztem dla społeczności lokalnych, miejscowych uwarunkowań i środowiska. Elementarnym założeniem praktycznie każdej strategii zrównoważonego rozwoju jest – w pierwszej kolejności - korzystanie
z istniejącej infrastruktury.
Tymczasem, w toku dokonanej analizy, nasuwają się liczne dodatkowe pytania, np.: dlaczego burzy się wszelkie, wieloletnie koncepcje związane z planowaniem przestrzennym i projektuje się tego typu nowe, kosztowne i mocno kolizyjne linie, zamiast rozbudować / przebudowywać już istniejące i nie powodujące aż tylu szkód?
Obecnie funkcjonujące linie kolejowe można bowiem zmodernizować, dodatkowo osłonić, tak, aby ruch nie był uciążliwy, a projekt akceptowalny, nie okupiony aż tyloma stratami
i niosący wymierne korzyści. Dodatkowo, w związku z przeznaczeniem terenów, po których obecnie biegną te linie, proces budowy nowych tras kolejowych, dostosowanych do większych prędkości, byłby nieporównywalnie szybszy i bardziej ekonomiczny. Czy ewentualne oszczędności czasu pasażerów muszą niszczyć dorobek życia mieszkańców i lata starań i inwestycji gminy?
Przedstawiając przedmiotową opinię i protest jestem oczywiście do dyspozycji, rozmów i konsultacji w poszukiwaniu lepszych rozwiązań. Jestem za konstruktywnym dialogiem. Dialogiem opartym na prawdziwych kosultacjach społecznych i wyrażonych w ich toku wiążących dla CPK opiniach mieszkańców. Ich głos w tej kwestii jest bowiem absolutnie niezbędny oraz kluczowy!
Z poważaniem,
Wójt Gminy Jasieniec
Marta Cytryńska
Wyświetlono: 463