Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego
Wymagane dokumenty:
- Wniosek w którym należy podać rodzaj żądanego dokumentu, datę i miejsce zdarzenia (urodzenia, małżeństwa, zgonu).
- Dowód osobisty lub paszport wnioskodawcy do wglądu.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego w Jasieńcu
parter, pok.nr 8
Osoby odpowiedzialne: Alicja Petrykowska, Anna Szymczak-Porada.
Opłaty:
odpis skrócony aktu - 22zł.;
odpis zupełny aktu - 33zł.;
Opłata skarbowa uiszczona w dniu złożenia wniosku. Pokwitowanie wpłaty dołączone do wniosku.
Opłatę skarbową należy dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy Gminy Jasieniec (również w przypadku opłaty dokonywanej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej).
Numer rachunku bankowego: 86913000032001000001980002
Termin i sposób załatwienia:
Niezwłocznie, po dokonaniu stosownych wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest czynnością jednorazową i od chwili przeniesienia – odpisy aktu stają się dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 463 ze zm.).
- Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz 1781).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1546).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz. U. z 2007 r. nr.235 poz. 1732 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 256 ze zm.).
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1735)
Tryb odwoławczy:
Od decyzji, odmawiającej wydanie odpisu, wydanej przez Kierownika USC w Jasieńcu , przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem Kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Inne informacje:
Dokument wydaje się osobie, której akt dotyczy, jej wstępnym, zstępnym, rodzeństwu, małżonkowi, przedstawicielowi ustawowemu, na wniosek sądu lub innych organów. Innym za okazaniem pełnomocnictwa osoby uprawnionej do otrzymania danego dokumentu oraz inne osoby, które wykażą interes prawny. Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazania potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego, względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Z ksiąg stanu cywilnego wydaje się także zaświadczenia o dokonanych w księdze stanu cywilnego wpisach lub o ich braku, zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów, np. zaświadczenie o wyznaczonym terminie ślubu. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o dokonaniu w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego - 24 zł. (26 zł. – za inne zaświadczenia). Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na który służy zażalenie do Wojewody Mazowieckiego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Wniosek można złożyć:
- osobiście w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego na terenie całego kraju,
- korespondencyjnie przesyłając wniosek na adres wybranego urzędu
- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego poprzez Platformę e- Puap. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną wniosek powinien zostać opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym e- Puap w myśl ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
Link do platformy epuap: www.epuap.gov.pl,