Podatek od środków transportu
Wymagane dokumenty:
- deklaracja DT-1 na podatek od środków transportowych – wzór obowiązujący od 01.01.2019 r.,
- załącznik do deklaracji DT-1/A – wzór obowiązujący od 01.01.2019 r.
- oświadczenie rolnika (przyczepa/naczepa),
- dowód rejestracyjny, karta pojazdu, faktura (umowa) nabycia/zbycia pojazdu – do wglądu
Miejsce złożenia dokumentów:
Referat Finansowy
I piętro, pok. nr 11a, tel. 48 6613570, wew. 108
Osoby odpowiedzialne: Magdalena Szulczyk
Opłaty:
Stawki podatkowe na rok 2022 określa Uchwała Nr XI.70.2021 z dnia 23.11.2021r. w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Jasieniec na rok 2022
Wyliczona kwotę podatku należy wpłacić na konto Urzędu Gminy Jasieniec w Banku Spółdzielczym w Jasieńcu
nr 86 9130 0003 2001 0000 0198 0002
Termin i sposób załatwienia:
Deklaracje na podatek od środków transportowych należy składać co roku w terminie do 15 lutego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z2020r., poz.1325 ze zm.)
Tryb odwoławczy:
- Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Jasieniec.
Inne informacje:
Opodatkowaniu podlegają:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, przy czym obowiązek podatkowy nie dotyczy przyczep i naczep związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
- autobusy.
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został:
- zarejestrowany – w przypadku nabycia nowego środka transportowego (wcześniej nierejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
- nabyty – w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego na terytorium RP.
- został ponownie dopuszczony do ruchu, po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu – w przypadku środka transportowego zarejestrowanego, który był czasowo wycofany z ruchu.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych wygasa z końcem miesiąca w którym środek transportowy został zbyty lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono. Podatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do liczby miesięcy w których pojazd stanowił własność podatnika. Nie ma znaczenia w którym dniu miesiąca został zbyty pojazd. Za każdym razem zapłacić należy za cały miesiąc.
Podatek od środków transportowych jest płatny bez wezwania na konto Urzędu Gminy Jasieniec:
86 9130 0003 2001 0000 0198 0002 w Banku Spółdzielczym w Jasieńcu
Organ podatkowy nie informuje o konieczności uiszczenia podatku. Poinformowanie organu podatkowego o powstaniu i wygaśnięciu obowiązku podatkowego, określenia stawki, oraz uiszczenia podatku jest obowiązkiem podatnika. Organ podatkowy jedynie weryfikuje dane przedstawione przez podatnika, w toku prowadzonego postępowania podatkowego.
Podatek płatny jest bez wezwania w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie:
- do dnia 15 lutego – I rata
- do dnia 15 września – II rata każdego roku
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
- po dniu 1 lutego a przed 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie:
- w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego – I rata,
- do dnia 15 września danego roku – II rata,
- od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatek nie uiszczony w terminie płatności podlega egzekucji administracyjnej. Jeżeli zaległość nie zostanie uregulowana, lub podatnik nie przedstawi dokumentów świadczących o zbyciu środka transportowego, organ podatkowy wydaje decyzję określającą wysokość zobowiązania, która jest podstawą do wystawienia tytułu egzekucyjnego.