Zawarcie małżeństwa za granicą
Wymagane dokumenty:
- Podanie o wydanie zaświadczenia o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.
- Do wglądu dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport) wnioskodawcy.
- Pisemne zapewnienie o braku przeszkód prawnych do zawarcia małżeństwa, złożone przed Kierownikiem USC w kraju, a za granicą przed polskim konsulem, dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka.
- Dane przyszłego małżonka: nazwisko, imię (imiona), płeć, miejsce i datę urodzenia, obywatelstwo oraz nazwisko rodowe.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego w Jasieńcu
parter, pok.nr 8
Osoby odpowiedzialne: Alicja Petrykowska, Anna Szymczak-Porada
Opłaty:
38 zł. - Wydanie zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.
Opłata skarbowa uiszczona w dniu złożenia podania. Pokwitowanie wpłaty dołączone do podania.
Opłatę skarbową należy dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy Gminy Jasieniec (również w przypadku opłaty dokonywanej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej).
Numer rachunku bankowego: 86913000032001000001980002
Termin i sposób załatwienia:
Osobom, których akty urodzenia/małżeństwa/zgonu współmałżonka zostały przeniesione do Rejestru Stanu Cywilnego zaświadczenie wydawane jest niezwłocznie w dniu zgłoszenia.
Osobom, których w/w akty stanu cywilnego znajdują się w innym USC i nie zostały przeniesione do Rejestru Stanu Cywilnego zaświadczenie zostanie wydane po przeniesieniu przez dane USC niezbędnych aktów do Rejestru Stanu Cywilnego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 463 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1546 ze zm.).
Tryb odwoławczy:
W przypadku odmowy, do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenie odmowy.
Inne informacje:
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo za granicą powinna przede wszystkim zwrócić się do urzędu właściwego ze względu na miejsce planowanej uroczystości celem zasięgnięcia informacji dotyczących dokumentów niezbędnych do zawarcia związku małżeńskiego.
Obywatele polscy przebywający poza granicami RP o wydanie zaświadczenia mogą ubiegać się za pośrednictwem konsula RP bez konieczności przyjazdu do Polski, tam uzyskają niezbędne informacje oraz uiszczą należne opłaty. Osobie zamierzającej zawrzeć związek małżeński za granicą kierownik USC wydaje zaświadczenie potwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może ona zawrzeć związek małżeński.
Zaświadczenie można uzyskać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju.
Zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy od dnia jego wydania.