Ulgi udzielane na podstawie Ordynacji podatkowej
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej
- Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej raty
- Oświadczenie – zeznanie o sytuacji finansowej i uzyskiwanych dochodach w związku z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
- Dochody własne oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np.: kopia zeznania podatkowego PIT za rok poprzedzający rok złożenia wniosku, odcinków rent, emerytur, wynagrodzeń za pracę, wyciągów z rachunków bankowych),
- Comiesięczne wydatki własne oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np.: rachunków za opłaty tzn. gaz, prąd, woda, spłat kredytów, pożyczek, wydatków na wyżywienie, odzież, środki czystości, na ochronę zdrowia, leki).
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną, którego wzór określa załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2014r., poz. 1543)
- Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie zgodnie z art. 37 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Z 2020r., poz. 708.).
Miejsce złożenia dokumentów:
Referat Finansowy
I piętro, pok. Nr 11A, tej. 48 6613570, wew. 108
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Szulczyk
Opłaty:
Brak
Termin i sposób załatwienia:
Decyzja wydawana jest w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wniosku.
W uzasadnionych przypadkach termin może ulec wydłużeniu do dwóch miesięcy. Decyzja wydana przez organ podatkowy ma charakter uznaniowy.
Podstawa prawna:
- USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020r., poz.1325 ze zm.)
- Ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Z 2020r., poz. 708.)
Tryb odwoławczy:
Od wydanej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji za pośrednictwem Wójta Gminy Jasieniec.
Inne informacje:
Na podstawie art. 67a. USTAWY z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020r., poz.1325 ze zm.) Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej powinien zawierać dane identyfikujące wnioskodawcę:
- imię i nazwisko/ nazwy firmy;
- adres zamieszkania / adres siedziby ( kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, nr domu, nr mieszkania, miejscowość, kod pocztowy, poczta);
- numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- numer ewidencyjnego PESEL;
a także:
- tytuł zaległości podatkowej;
- okres powstania zaległości podatkowej;
- kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek.
Uzasadnienie - wskazanie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, uzasadniającego zastosowanie wnioskowanej ulgi, zgodnie z art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa.
O istnieniu „ważnego interesu podatnika” świadczyć może szczególna sytuacja finansowa, majątkowa podatnika, szczególne okoliczności powstania zaległości podatkowej jak również sytuacja rodzinna czy stan zdrowia (okoliczności te należy udokumentować),
- złożenie wypełnionego druku „Oświadczenie – zeznanie o sytuacji finansowej i uzyskiwanych dochodach w związku z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych” (druk w załączeniu),
- uzyskiwane dochody własne oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np. kopia zeznania podatkowego PIT za rok poprzedzający rok złożenia wniosku, odcinków rent, emerytur, wynagrodzeń za pracę, wyciągów z rachunków bankowych),
- comiesięczne wydatki własne oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np. rachunków za opłaty tzn. gaz, prąd, woda, spłat kredytów, pożyczek, wydatków na wyżywienie, odzież, środki czystości, na ochronę zdrowia, leki).
Dodatkowo, jeżeli ubiegający się podatnik jest przedsiębiorcą (każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną) powinien wskazać organowi podatkowemu tryb wnioskowanej pomocy gdyż, zgodnie z art. 67b §1 ustawy Ordynacja Podatkowa, organ podatkowy, na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, określonych w art. 67a ww. ustawy, które:
- nie stanowią pomocy publicznej,
- które stanowią pomoc de minimis albo stanowią pomoc publiczną.
Udzielanie ulg w spłacie dla podatnika będącego przedsiębiorcą może następować zgodnie z bezpośrednio obowiązującymi aktami prawa wspólnotowego z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2020r., poz. 708.), ewentualnie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej prosimy o przedstawienie do wglądu stosownego zaświadczenia.
W przypadku wskazania pomocy de minimis podatnik powinien dostarczyć:
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną, którego wzór określa załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2014r., poz. 1543)
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie zgodnie z art. 37 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Z 2020r., poz. 708.).
Wniosek może być sporządzony samodzielnie lub przy wykorzystaniu formularza dostępnego na stronie internetowej Ulgi dotyczą zaległości podatkowych :
- podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości osób fizycznych;
- podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek nieposiadających osobowości prawnej;
- podatku od środków transportowych osób fizycznych;
- podatku od środków transportowych osób prawnych jednostek; organizacyjnych oraz spółek nieposiadających osobowości prawnej.